כניסה
הרשמה לניוזלטר

ומדוע גבורה, תהילה והקרבה הופכים ללא תקינים פוליטית

דינה גורדון | 11 בפברואר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מדוע בני אדם נלחמים גם כשהכול אבוד?

מלחמות הן חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי מהעת הקדומה ועד ימינו. שבטים, אימפריות, ציוויליזציות ועמים יצאו למלחמה. לעתים, יצאו הלוחמים למלחמה כנגד כל הסיכויים. מה דוחף אנשים להקריב את חייהם גם כאשר הקרב נראה אבוד?

מייקל וולש, סופר ועיתונאי, הקדיש מחשבה רבה לשאלה זו. בספר חדש הוא מתאר ומנתח 17 קרבות מפורסמים מהעת העתיקה ועד ימינו. הוא בחר בקרבות הרואיים – קרבות במצבים מורכבים של מעטים מול רבים שנחרטו בזיכרון הקולקטיבי עד היום, עשרות, מאות ואלפי שנים מאוחר יותר.

הוא מתאר למשל את קרב תרמופילאי, שאירע בשנת 480 לפנה"ס, בין הצבא של הברית ההלנית בראשות לאונידס מלך ספרטה לבין צבא האימפריה הפרסית שהיה גדול הרבה יותר. הלוחמים הספרטנים, שבסופו של דבר הובסו, נשארו להילחם עד המוות. עמידתם הנחרצת, עד החייל האחרון, מול כוח גדול מהם הפכה לסמל אוניברסלי של נחישות, גבורה ואומץ לב. לכן אף על פי שהם הובסו באופן פיזי, רוחם ניצחה. מאבק הרואי אחר הוא הסיפור על מרד גטו ורשה שבו יהודים נלחמו בנאצים תוך ידיעה שסיכוייהם להצליח במרד הם אפסיים. בקרבות מהסוג הזה שוולש בחר לתאר, ויש עוד רבים כאלה לטענתו, מושג ה"גבורה" מתגלה בכל עוצמתו: "הנכונות להמשיך להילחם גם כאשר הכול אבוד או נראה אבוד".

Michael Walsh, "Last Stands: Why Men Fight When All Is Lost", December 2020

מדוע בני אדם נלחמים גם כשהכול אבוד?

ומדוע גבורה, תהילה והקרבה הופכים ללא תקינים פוליטית

דינה גורדון | 11 בפברואר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

Michael Walsh, "Last Stands: Why Men Fight When All Is Lost", December 2020

מלחמות הן חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי מהעת הקדומה ועד ימינו. שבטים, אימפריות, ציוויליזציות ועמים יצאו למלחמה. לעתים, יצאו הלוחמים למלחמה כנגד כל הסיכויים. מה דוחף אנשים להקריב את חייהם גם כאשר הקרב נראה אבוד?

מייקל וולש, סופר ועיתונאי, הקדיש מחשבה רבה לשאלה זו. בספר חדש הוא מתאר ומנתח 17 קרבות מפורסמים מהעת העתיקה ועד ימינו. הוא בחר בקרבות הרואיים – קרבות במצבים מורכבים של מעטים מול רבים שנחרטו בזיכרון הקולקטיבי עד היום, עשרות, מאות ואלפי שנים מאוחר יותר.

הוא מתאר למשל את קרב תרמופילאי, שאירע בשנת 480 לפנה"ס, בין הצבא של הברית ההלנית בראשות לאונידס מלך ספרטה לבין צבא האימפריה הפרסית שהיה גדול הרבה יותר. הלוחמים הספרטנים, שבסופו של דבר הובסו, נשארו להילחם עד המוות. עמידתם הנחרצת, עד החייל האחרון, מול כוח גדול מהם הפכה לסמל אוניברסלי של נחישות, גבורה ואומץ לב. לכן אף על פי שהם הובסו באופן פיזי, רוחם ניצחה. מאבק הרואי אחר הוא הסיפור על מרד גטו ורשה שבו יהודים נלחמו בנאצים תוך ידיעה שסיכוייהם להצליח במרד הם אפסיים. בקרבות מהסוג הזה שוולש בחר לתאר, ויש עוד רבים כאלה לטענתו, מושג ה"גבורה" מתגלה בכל עוצמתו: "הנכונות להמשיך להילחם גם כאשר הכול אבוד או נראה אבוד".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מושבת קת'פולטי – מעוז הקוסמים האחרון בהודו עומד להיעלם

ג'ושוע פיליפ

הפעם אף קסם לא יעזור להציל את...

אם לבאך היה סינתסייזר

נורית ענתי

אם באך היה מגיע למאה ה-21, איזו מוסיקה הוא היה...

נוף מרהיב בתל-אביב

מאיה מזרחי

איש עסקים רווק רכש דירה באחד ממגדלי היוקרה בתל אביב, ופנה לאדריכלית אירמה אורנשטיין שתעצב את החלל כפי שהיא מבינה, לאחר הכרות רבת שנים עם בעל הדירה הקונספט העיצובי שנקבע היה מודרני קלאסי, שמשלב יוקרה ואלגנטיות עם...

הענק הירוק

בן קמינסקי

הוא עזב קריירה משגשגת בהיי-טק כדי לגדל אצה מיוחדת שבאמצעותה הוא מתכוון לפתור את משבר המזון העולמי, ועל הדרך לעשות אותנו בריאים יותר ראיון עם יזם ההיי-טק יורם אבידן שהקים מיזם היי-טק לא...

בתוך מוחו של אמן | בכניסה לגן עדן

מאיה מזרחי

הוא  נהג לנדוד בין עיר לעיר ולבקש תמיכה ונדבה. בדרכו הוא פגש אנשים פשוטים וגם פטרונים שחיו בטירות מרוחקות. לאדם בעל כבוד כמותו העוני, התלות באחרים, המרחק מהמשפחה והידיעה שהוא אינו אדון...

"הדבר היחיד שקשה יותר היום הוא להתחזות לטייס"

בן קמינסקי

הוא התחזה לטייס ולרופא, הפך לזייפן הצ'קים המפורסם בעולם וגנב יותר מ-25 מיליון דולר אבל אז החליט להקדיש את חייו למלחמה בפשע ראיון עם פרנק אבגנייל, האיש שעליו...

שתפו: