כניסה
הרשמה לניוזלטר

מנהלים מיומנים, לוחמים ושחמטאים שמנסים להשיג יתרון בעודם במצב של חיסרון בוחרים באסטרטגיית "השני לטוב ביותר"

צוות מגזין אפוק | 17 באפריל 2012 | פסיכולוגיה | 4 דק׳

ללמוד מגאוני השחמט: החלש מנצח – שינוי יחסי הכוחות

איך כדאי לפעול כאשר אנו פוגשים יריב חזק, גדול ומיומן מאתנו? האם כדאי להגיע לקרב כמו דוד או כמו גוליית? ניתן לבחור בדרך הפרפקציוניסטית ולנסות להפוך לחזקים מן היריב, או לחילופין לגשת למשימה "עם מה שיש" ולקוות שיהיה טוב. אך יש גם דרך נוספת הבוחנת את כל המצב מחדש ולא נשענת רק על אחד משני קצוות.

שחקני שחמט משתמשים בה. בעיקר המקצוענים שבהם. כששחקן שחמט בוחר להתחרות ברמות גבוהות, אחד הדברים הראשונים שהוא צריך לשפר זה את הידע שלו בפתיחת המשחק. בשחמט, כל שחקן מפתח רפרטואר פתיחות בהתאם לסגנונו האישי.

כשמגיעים לבחור את הפתיחה יש שתי גישות עיקריות. הגישה הראשונה דוגלת בפשטות: השחמטאי בלבן או בשחור בוחר פתיחות לא מורכבות, בהן לא כל החלטה מכריעה את גורל הקרב. היתרון בבחירה זו היא ביכולתו של השחקן להראות הבנה גבוהה יותר בשלבים האחרים של המשחק: באמצע המשחק או בשלב הסיום. החיסרון בבחירה הוא בכך שהיריב יכול מיד לקבל עמדה שווה ללא שום סיכונים מצדו, כלומר אף צד לא מצליח להשיג יתרון.

אסטרטגיה של נטרול כוחו של היריב הופיעה בקרב תרמופילאי. 7,000 יוונים בחרו להילחם מול יותר מ-250,000 פרסים במעבר צר שמנע מעדיפותם המספרית של הפרסים לבוא לידי ביטוי - צילום: .SXC.hu

ללמוד מגאוני השחמט: החלש מנצח – שינוי יחסי הכוחות

מנהלים מיומנים, לוחמים ושחמטאים שמנסים להשיג יתרון בעודם במצב של חיסרון בוחרים באסטרטגיית "השני לטוב ביותר"

צוות מגזין אפוק | 17 באפריל 2012 | פסיכולוגיה | 4 דק׳

אסטרטגיה של נטרול כוחו של היריב הופיעה בקרב תרמופילאי. 7,000 יוונים בחרו להילחם מול יותר מ-250,000 פרסים במעבר צר שמנע מעדיפותם המספרית של הפרסים לבוא לידי ביטוי - צילום: .SXC.hu

איך כדאי לפעול כאשר אנו פוגשים יריב חזק, גדול ומיומן מאתנו? האם כדאי להגיע לקרב כמו דוד או כמו גוליית? ניתן לבחור בדרך הפרפקציוניסטית ולנסות להפוך לחזקים מן היריב, או לחילופין לגשת למשימה "עם מה שיש" ולקוות שיהיה טוב. אך יש גם דרך נוספת הבוחנת את כל המצב מחדש ולא נשענת רק על אחד משני קצוות.

שחקני שחמט משתמשים בה. בעיקר המקצוענים שבהם. כששחקן שחמט בוחר להתחרות ברמות גבוהות, אחד הדברים הראשונים שהוא צריך לשפר זה את הידע שלו בפתיחת המשחק. בשחמט, כל שחקן מפתח רפרטואר פתיחות בהתאם לסגנונו האישי.

כשמגיעים לבחור את הפתיחה יש שתי גישות עיקריות. הגישה הראשונה דוגלת בפשטות: השחמטאי בלבן או בשחור בוחר פתיחות לא מורכבות, בהן לא כל החלטה מכריעה את גורל הקרב. היתרון בבחירה זו היא ביכולתו של השחקן להראות הבנה גבוהה יותר בשלבים האחרים של המשחק: באמצע המשחק או בשלב הסיום. החיסרון בבחירה הוא בכך שהיריב יכול מיד לקבל עמדה שווה ללא שום סיכונים מצדו, כלומר אף צד לא מצליח להשיג יתרון.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך לשלוט בחלומות שלנו

צוות מגזין אפוק

האם אנחנו יכולים לעצב את החלומות שלנו? להגיע למקומות שאנחנו מדמיינים ולשוחח עם אנשים שנבחר? החוקר טים פוסט מספר על קהילה מיוחדת של חולמים צלולים, ומסביר איך החלומות שלנו יכולים לעזור לנו להתכונן למבחן חשוב, או אפילו לפתור קונפליקט משפחתי

הסוד המפתיע של אלוף הלגו

בנג'מין בראון

הוא בונה מודלים מסובכים מאלפי חלקים, אבל האופן שבו הוא עושה זאת מעורר השראה בילדים

מדוע החיים תמיד מסתבכים? הכוח המסתורי המניע את גלגל החיים

איל לוינטר, ג'יימס קליר

הכירו את אחד הכוחות החזקים הפועלים בעולם הגורם לרבות מהבעיות ומוביל לאי-סדר הולך וגדל. כיצד ניתן להתמודד מולו ואיך הוא קשור להצלחה

להיכנס לראש של וויל האנטינג

מאיה מזרחי

אם אתם אוהבים לצפות בסרטים, סינמה תרפיה זה בשבילכם. ראיון עם הפסיכולוג ישראל רוזנבאום, והפסיכו-תרפיסטית בירגיט וולץ. זהירות – ספוילרים בדרך

כיצד לגרום לאנשים לשנות את דעותיהם?

מאיה מזרחי

מחקרים עכשוויים מצביעים על הדרך לעשות זאת, גם כשזה נראה כמו משימה בלתי אפשרית

בין גוף לנפש: כאב כרוני? מוצארט יעזור

רקפת תבור

מוסיקה כמשכחת כאבים? לפי חוקרים מאוניברסיטת ארהוס שבדנמרק, מוסיקה יכולה להקל על חולי פיברומיאלגיה, דאבת השרירים, הגורמת לכאבי שרירים ולתשישות כרוניים. האזנה למוסיקה החביבה על משתתפי

שתפו: