כניסה
הרשמה לניוזלטר

אישה אנאלפביתית בת 96 הוכיחה שלמוח שלנו אין גבולות

בנג'מין בראון | 14 במאי 2018 | פסיכולוגיה | 1 דק׳

עד איזה גיל נוכל ללמוד דברים חדשים?

גוואדאלופה פאלאציוס גדלה כילדה ענייה בכפר מקסיקני נידח. כילדה קטנה היא מכרה תירס ואפונה, וכשגדלה מעט היא מכרה תרנגולות. כשבגרה היא התחתנה ונולדו לה שלושה ילדים. לאחר שבעלה נפטר היא התחתנה שוב ונולדו לה שלושה ילדים נוספים.

אבל יש משהו שהיא מעולם לא עשתה. היא אף פעם לא הלכה לבית ספר. לא הייתה לה הזדמנות כזאת. השנים בהן יכלה ללמוד בבית ספר עברו עליה בעבודה. בסופו של דבר היא למדה כמה מיומנויות בסיסיות בחשבון, אך בכל חייה, למעלה מ-90 שנה, אף פעם לא למדה קרוא וכתוב.

בגיל 92 היא החליטה לקבל חינוך ראוי ונרשמה לתוכנית מיוחדת של אוריינות, כך שב-2015 היא הצטרפה לפרויקט של לימודי יסוד למבוגרים. היא השלימה את תכנית הלימודים של בית הספר היסודי, ואחר כך את זו של חטיבת הביניים, בפחות מארבע שנים.

כיוון שאין תכנית לימודים של בית ספר על יסודי למבוגרים, ב-2018 הצטרפה פאלאציוס לבית ספר תיכון רגיל, עם תלמידים שגילם שישית משלה.

פאלאציוס היא לא רק התלמידה המבוגרת ביותר ב"בית הספר התיכון מספר שתיים" בעיר טוסטלה גוטיירס שבמקסיקו, היא גם התלמידה הנלהבת ביותר. ביומה הראשון ללימודים היא אמרה: "אני מוכנה להשקיע את כל כולי בלימודים. היום הוא יום נפלא".

כשפאלאציוס הגיעה לבית הספר היא התקבלה בתשואות. למרות גילה היא מצליחה בלימודים ומסתדרת מצוין עם התלמידים בכיתתה שמכנים אותה "דונה לופיטה".

"עכשיו אני יכולה לכתוב מכתבים לאהובים שלי", היא אמרה, כולה צוחקת, לסוכנות הידיעות AFP.

פאלאציוס, בת 96, מקווה לסיים את הלימודים לפני יום הולדתה המאה. יש לה גם תכניות לימים שלאחר סיום הלימודים: להיות מורה לגיל הרך. היא באמת הוכחה חיה לכך שאף פעם לא מאוחר ללמוד דברים חדשים.

עד איזה גיל נוכל ללמוד דברים חדשים?

אישה אנאלפביתית בת 96 הוכיחה שלמוח שלנו אין גבולות

בנג'מין בראון | 14 במאי 2018 | פסיכולוגיה | 16 דק׳

תמונה: Moyses Zuniga/AFP/Getty Images

גוואדאלופה פאלאציוס גדלה כילדה ענייה בכפר מקסיקני נידח. כילדה קטנה היא מכרה תירס ואפונה, וכשגדלה מעט היא מכרה תרנגולות. כשבגרה היא התחתנה ונולדו לה שלושה ילדים. לאחר שבעלה נפטר היא התחתנה שוב ונולדו לה שלושה ילדים נוספים.

אבל יש משהו שהיא מעולם לא עשתה. היא אף פעם לא הלכה לבית ספר. לא הייתה לה הזדמנות כזאת. השנים בהן יכלה ללמוד בבית ספר עברו עליה בעבודה. בסופו של דבר היא למדה כמה מיומנויות בסיסיות בחשבון, אך בכל חייה, למעלה מ-90 שנה, אף פעם לא למדה קרוא וכתוב.

בגיל 92 היא החליטה לקבל חינוך ראוי ונרשמה לתוכנית מיוחדת של אוריינות, כך שב-2015 היא הצטרפה לפרויקט של לימודי יסוד למבוגרים. היא השלימה את תכנית הלימודים של בית הספר היסודי, ואחר כך את זו של חטיבת הביניים, בפחות מארבע שנים.

כיוון שאין תכנית לימודים של בית ספר על יסודי למבוגרים, ב-2018 הצטרפה פאלאציוס לבית ספר תיכון רגיל, עם תלמידים שגילם שישית משלה.

פאלאציוס היא לא רק התלמידה המבוגרת ביותר ב"בית הספר התיכון מספר שתיים" בעיר טוסטלה גוטיירס שבמקסיקו, היא גם התלמידה הנלהבת ביותר. ביומה הראשון ללימודים היא אמרה: "אני מוכנה להשקיע את כל כולי בלימודים. היום הוא יום נפלא".

כשפאלאציוס הגיעה לבית הספר היא התקבלה בתשואות. למרות גילה היא מצליחה בלימודים ומסתדרת מצוין עם התלמידים בכיתתה שמכנים אותה "דונה לופיטה".

"עכשיו אני יכולה לכתוב מכתבים לאהובים שלי", היא אמרה, כולה צוחקת, לסוכנות הידיעות AFP.

פאלאציוס, בת 96, מקווה לסיים את הלימודים לפני יום הולדתה המאה. יש לה גם תכניות לימים שלאחר סיום הלימודים: להיות מורה לגיל הרך. היא באמת הוכחה חיה לכך שאף פעם לא מאוחר ללמוד דברים חדשים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: