כניסה
הרשמה לניוזלטר

"כל אחד צריך קוד. אמונה לחיות לפיה" – עשרה כללים אתיים שנוסחו בהשראת הקאובויים הפכו לכלי חינוכי המחולל שינוי אצל ילדים ובני נוער ברחבי ארה"ב

דינה גורדון | 9 ביוני 2022 | פילוסופיה | 10 דק׳

האתיקה של הקאובויים – מה אפשר ללמוד מקוד ההתנהגות של המערב הפרוע

מאז שאן מור (Ann Moore) החלה ללמד, היא הרגישה שהיא לא רק מורה, אלא מגשימה שליחות אמיתית בחייה. היא האמינה בכוח שיש לחינוך לעצב את אישיותם של ילדים ובני נוער ולעזור להם למצוא את דרכם בעולם המורכב של היום. היא הגיעה לעולם החינוך לאחר שעזבה עסק קטן שבנתה, והתחילה לעבוד עם נוער בסיכון בבית ספר תיכון בעיר דנוור, בירת קולורדו שבארה"ב. "אלה היו תלמידים שהיו בסיכון לנשור מבית הספר, בסיכון להסתבך עם מערכת בתי המשפט לנוער ובסיכון למות בגיל צעיר", היא סיפרה בהרצאת טד שהעבירה.

עם התואר שהיה לה בשפה וספרות אנגלית, התפקיד שניתן לה היה ללמד שיעור שנקרא "קריאה ולימוד שיובילו להצלחה". אבל מהי הצלחה אמיתית וכיצד משיגים אותה? מור לא ידעה עדיין, אך החליטה שאינה רוצה לחזור על המסרים שעוברים בתקשורת ובתרבות הכללית. "המסר שהנוער שלנו מקבל בשנים האחרונות הוא שכדי להצליח אתה חייב לנצח בכל מחיר", היא מסבירה בהרצאה, "אבל כפי שאנו עדים שוב ושוב, ניצחון בכל מחיר רק מוביל לשקר, לרמאות ולגנבה. אנחנו התרחקנו מהערכים הבסיסיים שהמדינה שלנו נבנתה עליהם".

מור התחבטה והתלבטה, חיפשה ומצאה חומרים מתאימים שתוכל להעביר לתלמידיה, אבל אלו רק גרמו להם להירדם בשיעורים. יום אחד שלחה לה חברה ספר שעל פניו נראה היה כלא קשור למה שחיפשה: "האתיקה של הקאובוי. מה וולסטריט יכולים ללמוד מהקוד של המערב". את הספר כתב איש עסקים בשם ג'יימס אואן.

Shutterstock

האתיקה של הקאובויים – מה אפשר ללמוד מקוד ההתנהגות של המערב הפרוע

"כל אחד צריך קוד. אמונה לחיות לפיה" – עשרה כללים אתיים שנוסחו בהשראת הקאובויים הפכו לכלי חינוכי המחולל שינוי אצל ילדים ובני נוער ברחבי ארה"ב

דינה גורדון | 9 ביוני 2022 | פילוסופיה | 10 דק׳

Shutterstock

מאז שאן מור (Ann Moore) החלה ללמד, היא הרגישה שהיא לא רק מורה, אלא מגשימה שליחות אמיתית בחייה. היא האמינה בכוח שיש לחינוך לעצב את אישיותם של ילדים ובני נוער ולעזור להם למצוא את דרכם בעולם המורכב של היום. היא הגיעה לעולם החינוך לאחר שעזבה עסק קטן שבנתה, והתחילה לעבוד עם נוער בסיכון בבית ספר תיכון בעיר דנוור, בירת קולורדו שבארה"ב. "אלה היו תלמידים שהיו בסיכון לנשור מבית הספר, בסיכון להסתבך עם מערכת בתי המשפט לנוער ובסיכון למות בגיל צעיר", היא סיפרה בהרצאת טד שהעבירה.

עם התואר שהיה לה בשפה וספרות אנגלית, התפקיד שניתן לה היה ללמד שיעור שנקרא "קריאה ולימוד שיובילו להצלחה". אבל מהי הצלחה אמיתית וכיצד משיגים אותה? מור לא ידעה עדיין, אך החליטה שאינה רוצה לחזור על המסרים שעוברים בתקשורת ובתרבות הכללית. "המסר שהנוער שלנו מקבל בשנים האחרונות הוא שכדי להצליח אתה חייב לנצח בכל מחיר", היא מסבירה בהרצאה, "אבל כפי שאנו עדים שוב ושוב, ניצחון בכל מחיר רק מוביל לשקר, לרמאות ולגנבה. אנחנו התרחקנו מהערכים הבסיסיים שהמדינה שלנו נבנתה עליהם".

מור התחבטה והתלבטה, חיפשה ומצאה חומרים מתאימים שתוכל להעביר לתלמידיה, אבל אלו רק גרמו להם להירדם בשיעורים. יום אחד שלחה לה חברה ספר שעל פניו נראה היה כלא קשור למה שחיפשה: "האתיקה של הקאובוי. מה וולסטריט יכולים ללמוד מהקוד של המערב". את הספר כתב איש עסקים בשם ג'יימס אואן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
האם שיחה דמיונית עם איינשטיין יכולה לשפר את יכולותינו?

צוות אפוק

דמיון מודרך

שחמט שמשנה סדרי עולם

יניב ניצן

בניגוד לציפיות של כולם, הצליח הבחור ההודי הצעיר לענות תשובות נכונות בזו אחר זו במשחק הידוע ״מי רוצה להיות מיליונר״. כך נפרשת בפנינו דמותו של ג׳מאל מאליק בסרט המפורסם: ״נער החידות ממומביי״. דרך תשובותיו של ג׳מאל במשחק

חוק ה-1%: הכירו את אסטרטגיית "צבירת הרווחים השוליים"

דינה גורדון, איל לוינטר

איך לבנות הרגלים חדשים ולהגיע לתוצאות יוצאות דופן

השיפור מתחיל מבפנים

דינה גורדון

מה גורם לכם להרגיש פגיעים? רק כשתמצאו את האומץ לחשוף את זה תוכלו לחוות צמיחה אישית וחיים מלאים, טוענת פרופ' ברנה בראון שההרצאה שלה היא בין הנצפות ביותר ב"טד"

כיצד לקבוע את מזלנו?

נטע נס

״בנינו אלפי מקדשים לפורטונה אלת המזל, ואף לא אחד לשיקול הדעת״ - מרקוס קורנליוס פרונטו, נואם וסנגור רומי, 100 לסה״נ

מדוע שוויון הוא עיקרון שגוי

איל לוינטר, ג'יימס קליר

הטבע פועל לפי חוקים לא-שוויוניים וכך גם בני האדם, אז מדוע החברה מקדשת את השוויון ומתייחסת אליו כערך אבסולוטי עליון?

שתפו: