כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרו של המשורר דנטה אליגיירי, בן המאה ה-13, אוצר בתוכו תשובות לשאלות החיים, בעידן בו הגבולות מיטשטשים

ג'יימס סייל | 12 בינואר 2021 | פילוסופיה | 6 דק׳

מהו רצון חופשי אמיתי? דנטה למתקדמים

העולם מציין השנה 700 שנה למותו של המשורר והפילוסוף האיטלקי המפורסם דנטה אליגיירי. דנטה הוכיח שספרות גדולה היא נטולת זמן – היא מאפשרת לתהות לגבי השאלות החשובות בחיים, לחקור ולחפש אחר משמעות ומטרה. היא אינה מתיישנת ולא חולף זמנה.

התובנות שדנטה מעביר לנו דרך יצירתו הגדולה ביותר – "הקומדיה האלוהית" – קשורות למהות שלנו כבני אדם. הן אינן תיאולוגיות בלבד, כפי שנהוג לחשוב, ולא מצריכות מהאדם להיות קתולי, כפי שדנטה היה, כדי להבין אותן. הן נוגעות בהיבטים פסיכולוגיים הקיימים בכל חברה חילונית, אולי החשוב שבהם הוא שאלת הרצון החופשי של האדם. "הקומדיה האלוהית" היא פרשנות עמוקה על הבחירות שאנו עושים בחיינו, והיא משקפת את מה שנטען שהסופרת והפילוסופית היהודית איין ראנד אמרה: "אנו יכולים להתחמק מהמציאות, אבל לא נוכל להתחמק מן התוצאות של התחמקות מהמציאות".

דנטה עוסק ברבדים השונים של הרצון החופשי באמצעות שלושה שלבים: הגיהינום, כור מַצְרֵף (פורגטוריום) וגן העדן. הרובד הראשון, הגיהינום, מיועד לאלו שלא לוקחים אחריות על מעשיהם. הם נידונים לנצח לחזור על התנהגויותיהם הכושלות, על מילות הרחמים העצמיים ועל מחשבותיהם האובססיביות החוזרות ונשנות; הם אינם יכולים להשתחרר מהחלטות שקיבלו בחיי התמותה שלהם, וחשוב מכך – במובן עמוק – הם גם אינם רוצים.

דנטה אליגיירי אוחז בעותק של "הקומדיה האלוהית" באיור מהמאה ה-16 | [ Agnolo Bronzino (c. 1530),Samuel H. Kress Collection/PD]

מהו רצון חופשי אמיתי? דנטה למתקדמים

ספרו של המשורר דנטה אליגיירי, בן המאה ה-13, אוצר בתוכו תשובות לשאלות החיים, בעידן בו הגבולות מיטשטשים

ג'יימס סייל | 12 בינואר 2021 | פילוסופיה | 6 דק׳

דנטה אליגיירי אוחז בעותק של "הקומדיה האלוהית" באיור מהמאה ה-16 | [ Agnolo Bronzino (c. 1530),Samuel H. Kress Collection/PD]

העולם מציין השנה 700 שנה למותו של המשורר והפילוסוף האיטלקי המפורסם דנטה אליגיירי. דנטה הוכיח שספרות גדולה היא נטולת זמן – היא מאפשרת לתהות לגבי השאלות החשובות בחיים, לחקור ולחפש אחר משמעות ומטרה. היא אינה מתיישנת ולא חולף זמנה.

התובנות שדנטה מעביר לנו דרך יצירתו הגדולה ביותר – "הקומדיה האלוהית" – קשורות למהות שלנו כבני אדם. הן אינן תיאולוגיות בלבד, כפי שנהוג לחשוב, ולא מצריכות מהאדם להיות קתולי, כפי שדנטה היה, כדי להבין אותן. הן נוגעות בהיבטים פסיכולוגיים הקיימים בכל חברה חילונית, אולי החשוב שבהם הוא שאלת הרצון החופשי של האדם. "הקומדיה האלוהית" היא פרשנות עמוקה על הבחירות שאנו עושים בחיינו, והיא משקפת את מה שנטען שהסופרת והפילוסופית היהודית איין ראנד אמרה: "אנו יכולים להתחמק מהמציאות, אבל לא נוכל להתחמק מן התוצאות של התחמקות מהמציאות".

דנטה עוסק ברבדים השונים של הרצון החופשי באמצעות שלושה שלבים: הגיהינום, כור מַצְרֵף (פורגטוריום) וגן העדן. הרובד הראשון, הגיהינום, מיועד לאלו שלא לוקחים אחריות על מעשיהם. הם נידונים לנצח לחזור על התנהגויותיהם הכושלות, על מילות הרחמים העצמיים ועל מחשבותיהם האובססיביות החוזרות ונשנות; הם אינם יכולים להשתחרר מהחלטות שקיבלו בחיי התמותה שלהם, וחשוב מכך – במובן עמוק – הם גם אינם רוצים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
בתוך מוחו של אמן | ״יש רק בטהובן אחד״

מאיה מזרחי

הוא שכב בין העצים, על ערימה גבוהה של עלי סתיו שנשרו והצטברו במהירות המאפיינת את חילופי העונות בווינה. הוא אהב לעשות זאת מאז שהוא זוכר את עצמו, עוד בילדותו בעיר בון, היה רץ עם אחיו לשחק בין

השראה: זוג קנה טירה נטושה מהמאה ה-18, ולא ידע איזו הפתעה ציפתה לו בתוכה

נאשאי קטלט

אישה שיצאה מאשפתות, ביולוגית שהתיידדה עם לווייתן, טירה מסתורית בדרום צרפת, משי שיוצא מהים ולידה בלתי ברורה

סיפורי הבדים של נעמי מערבי

מורן שביט

שאריות של בדים ועורות, בגדים ממוחזרים או ישנים, של נשים וגברים, נותנים השראה למעצבת נעמי מערבי למותג האקולוגי שלה Repelle-Naomi maaravi. היא משלבת שימוש חוזר בבדים עם אמנות ועיצוב אופנה, אולי

על חידות ועל החיים עם דן חמיצר

מאיה מזרחי

שיחה עם החידונאי, הטייס, האמן, הסופר ואיש החינוך

האם יעקב אהב את לאה ולא את רחל?

ד״ר ליאורה רביד

בתוך הסיפור הגלוי והמוכר מסתתר סיפור סמוי אחר

גאולה וישועה בתוך קדרה מהגיהינום

גלית דהן קרליבך

איך לכתוב "אֶת" ולא לדבר "על" מבית היוצר של הסופרת פלאנרי או'קונור

שתפו: