כניסה
הרשמה לניוזלטר

נביא המשבר של 2008, הכלכלן נוריאל רוביני, מזהיר בספרו החדש שאנו ניצבים כעת בפני משבר כלכלי גדול שנתקשה מאוד להתמודד איתו: חובות עצומים, זעזועים גיאו-פוליטיים והזדקנות האוכלוסייה, שיובילו למשבר שיהיה שונה מכל מה שהכרנו

איל לוינטר | 11 בדצמבר 2022 | חברה והיסטוריה | 16 דק׳

"נכנסנו לטריטוריה חדשה. מדינות, תאגידים, בנקים ומשקי בית חייבים יותר מאשר הם יכולים להחזיר. אני מעריך שהמשבר הזה יתפוצץ בעתיד הקרוב"

"האם אנחנו שוב בפתחו של משבר כלכלי עולמי כפי שחווינו ב-2008?" נשאל הכלכלן נוריאל רוביני (Nouriel Roubini) בריאיון. "כן, אנחנו שוב שם, רק שהפעם המצב גרוע הרבה יותר. תסתכל עליי – יש לי שיער אפור, גדלתי בשנות ה-60 וה-70 באיטליה. באותם ימים לא הייתה לנו אותה כמות איומים שיש היום. היום מתרחש שינוי קוונטי – יש לנו מגפה, מלחמה, מיתון, היפר-אינפלציה, חובות עתק, שינויים דמוגרפיים ואיומים גיאו-פוליטיים חדשים. [...] אני חושש מאוד שאנחנו בפתחו של משבר גדול, אולי דומה לזה שהיה בשנות ה-40 של המאה הקודמת. אנחנו צריכים לדאוג מכל האיומים האלה בו-זמנית, מכיוון שכל האיומים קשורים זה בזה".

רוביני מכונה לעתים "ד"ר דוּם" עקב תחזיותיו הקודרות. הוא עצמו מעדיף שיכנו אותו "ד"ר ריאליסט". באביב 2006, כאשר בתים נמכרו כמו לחמניות חמות בשוק הנדל"ן האמריקני, הוא החל להזהיר את הסובבים אותו מבועת נדל"ן שעומדת להתפוצץ ולגרום למשבר חמור. "באירוע של קרן המטבע הבין-לאומית (IMF) חזיתי שייגרמו הפסדים של מאות מיליארדי דולרים לבנקים, למוסדות פיננסיים ולבעלי בתים. אבל התגובות היו מלגלגות. ירדתי מהבמה כשברקע אמר המנחה: 'אני חושב שאולי אנחנו צריכים משקה חזק'. הוא דחה את הניתוח שלי כסתם השערה של פסימיסט".

בפברואר 2007 חזר רוביני על אזהרותיו, הפעם בפאנל של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ. "יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי, הכריז בפורום כי צפוי 'תיקון' בשוק הנדל"ן, אך שלל את האפשרות שיחול משבר כלשהו. הוא גם לא חשב שקיים איום מערכתי על מערכת הבנקאות כולה. לא הסכמתי עם דבריו. הזהרתי שעלינו להיערך למשבר פיננסי עולמי – לא רק בארה"ב".

Agence Opale/Alamy Stock Photo

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: