כניסה
הרשמה לניוזלטר

בחודש שעבר הלך לעולמו יון מיחאי פצ'פה, הקצין הבכיר ביותר בשירותי הביון של הגוש הסובייטי שערק אי פעם למערב. פצ'פה הצליח להתחמק מניסיונות חיסול חוזרים ונשנים וחשף את התוכניות הקומוניסטיות שהוא עצמו היה שותף להן – לחתור תחת המוסדות והערכים של מדינות המערב הדמוקרטיות. תוכניות שמכות גלים עד עצם היום הזה. זה סיפורו, ואלה התובנות החשובות שהעביר לנו בריאיונות שערכנו איתו

איל לוינטר | 9 במרץ 2021 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

המרגל ששינה את העולם

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-14 בפברואר הצליח נגיף הקורונה להשיג את מה שלא הצליחו לבצע במשך שנים צוותי מתנקשים רומנים תמורת שני מיליון דולר. יון מיחאי פצ'פה, הנחשב למרגל הקומוניסטי הבכיר ביותר שערק אי פעם למערב – הלך לעולמו.

סיפור חייו של פצ'פה והמעשים שעשה, טובים יותר מסרט אקשן הוליוודי. יש בהם הכול – אומץ, עקרונות, רגש וניצחון של הטוב על הרוע. למזלי זכיתי פעמיים לראיין את איש הביון לשעבר שהיה יד ימינו של מנהיג רומניה, ניקולאה צ'אושסקו. פצ'פה חי עד סוף חייו במסתור, תוך שהוא מחליף זהויות ועובר ניתוחים פלסטיים. בריאיון הוא חשף לא רק את האופן בו פעלו שירותי הביון הקומוניסטיים ברומניה ובבריה"מ, אלא גם כיצד הם היו מעורבים בפיגועי הטרור הפלסטיניים שהחלו להופיע בשנות ה-60 – בחטיפות המטוסים ובפיגועי ההתאבדות בלב ישראל. בפירוט מצמרר הוא סיפר כיצד המנהיגים הקומוניסטים עיצבו את צמרת ההנהגה הפלסטינית, במיוחד את יאסר ערפאת ובהמשך גם את אבו-מאזן.

פצ'פה הצטרף לשירותי הביון של רומניה הקומוניסטית, ארץ מולדתו, ב-1951. אומרים שלפעמים ההיסטוריה מובילה אנשים לא חשובים למקומות לא צפויים וגורמת להם לשנות סדרי עולם. כך היה גם במקרה של פצ'פה שהצטרף לביון הרומני רק כשנתיים לפני מותו של מנהיג בריה"מ, יוסיף סטלין.

צילום: [Anghel Pasat / Agerpres Arhiva]

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: