כניסה
הרשמה לניוזלטר

נסו לדמיין ילד היפראקטיבי מתרגל נשימות, מצליחים לראות את זה
קורה? אז זהו, שלא סתם קשה לדמיין את זה.

יוסי קובי | 10 במאי 2023 | תוכן שיווקי | 3 דק׳

הכדורים החדשים עבור קשב וריכוז: ג'אגלינג ומיינדפולנס

מיינדפולנס, בעברית "קשיבות-מודעת", הוא אימון מנטלי המבוסס על פרקטיקה המגיעה אלינו מהמזרח הרחוק. הרעיון מאחורי המיינדפולנס הוא חיזוק היכולת המולדת של כולנו להעביר את תשומת הלב שלנו לאן שנבחר. בהרחבה, מיקוד תשומת הלב שלנו בשילוב תרגול קבלה של הדברים שאנו נשים אליהם לב, אמור לעזור לנו להכיר את עצמנו טוב יותר ולחזק את החוסן הנפשי שלנו. במילים אחרות חדר כושר למוח, ככל שנוכל למקד את תשומת הלב שלנו ביעלות יותר נרגיש טוב יותר.

בעשורים האחרונים המיינדפולנס משולב בגישות טיפוליות שונות, כמו כן, מאמנים ומטפלים רבים משתמשים בו כחלק מארסנל הכלים שהם מציעים למגוון בעיות ואתגרים. עם זאת ישנם שני פלחי אוכלוסייה המתקשים מאוד בתרגול זה, בעיקר מבוגרים וילדים היפראקטיביים.

ג'אגלינג וטיפול בהפרעות קשב וריכוז: מפגש בין עולמות

כאמן ג'אגלינג ומטפל רגשי, אני מוקסם מהחיבורים האפשריים בין ג'אגלינג וטיפול. בייחוד קסם לי השימוש בג'אגלינג ככלי טיפולי. אפשר לומר שגם הג'אגלינג וגם הטיפול דורשים איזון עדין בין מיקוד, יצירתיות ומודעות לסביבה, כמו כן גם טיפול וגם אומניות הקרקס הן הזדמנות לביטוי עצמי ולצמיחה אישית.

בשנים האחרונות אני חוקר את חיבורים אלה, בין השאר גם את עצמי דרך החווית בחדר הטיפול. אחד המרחבים שמשכו את תשומת הלב שלי במיוחד הוא עבודה עם ילדים עם אתגרי קשב, מוטיבציה וקשיי וויסות. כמטפל הסובל בעצמו מקשיי קשב, אני יכול להזדהות בקלות עם התסכול של ילדים המתמודדים עם מערכת חינוך לא מותאמת עבורם.

כשהילדים הללו ניגשים לראשונה לתרגל מיינדפולנס או כל מדיטציה רוב הסיכויים שהם יתקשו מאוד בתרגול. נסו לדמיין את אותו הילד מנסה לעצום את העיניים ולמקד את תשומת הלב שלו בנשימה שלו. כל זה בעיניים עצומות, כשהמחשבות שלו רצות בקצב מסחרר והגוף שלו רוטט מרוב אנרגיה. התוצאה ככל הנראה דומה לקצר חשמלי. סביר להניח שלאחר תרגול ממושך יכולת זו תתרחב. אז השאלה שנשארת היא איך מסייעים לילד עם קשיי קשב להתחיל לתרגל.

ג'אגלינג ומשחק במקום מדיטציה

אם למישהו יש ספק לגבי רמת הריכוז שנדרשת על מנת ללהטט בשלושה כדורים פשוט קחו שלושה תפוחים או פרי עגול אחר שתמצאו ונסו זאת בבית. היתרון של אלמנטים פיזיים, מוחשיים הוא הקלות למשוך את תשומת הלב אליהם. קחו כמה מאפיינים של ילדים עם הפרעת קשה וריכוז.

מוסחים בקלות

מתקשים להיות במנוחה

אלה שנראים כאילו יש בתוכם "אקסטרה בטרייה"

מתקשים להקשיב לאורך זמן

קושי לשמור על מרחב אישי מסודר

מסרבים לעסוק במאמץ מנטלי (כמו להכין שיעורי בית)

עבור הילדים הללו לשבת ולהתרכז בנשימה זו משימה לא סבירה. לכן משחק, שבו בזמן דורש מהם לגייס אנרגיה מנטלית אך גם משלב אלמנט משחקי בום הנה הפתרון. אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, באמת סובלים. יצא לי לפגוש במהלך השנים אנשים שבזמן רגיל היו כל כך מפוזרים, התקשו לסיים שלושה משפטים בלי לקפוץ נושא, אך ברגע שתפסו בידיים את הכדורים, ממש נראה כאילו הכול כמו "התיישב במקום" במוח שלהם. לא רק שאנו נדרשים לריכוז בכמה אלמנטים יחד על מנת לשחק בג'אגלינג, השילוב עם תנועות פשוטות, החוזרות על עצמן יוצר את האפקט הדומה למדיטציה.

לסיכום

לג'אגלינג יש פוטנציאל לשימוש ככלי נהדר עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. ישנם מדריכים, יועצים ומטפלים שעושים בו שימוש ונראה שהוא הופך נפוץ יותר ויותר. הג'אגלינג הוא כלי נהדר לוויסות רגשי והוא אימון מנטלי לכל דבר. בהיותו אלמנט משחקי, הג'אגלינג יכול לתרום לאנשים המתקשים בתרגול מדיטציה קלאסי את כל אותם תוצאות שמדיטציה מספקת כמו: השקטה של המחשבות והגברת תחושת השליטה על הגוף. מטפלים עשויים למצוא בג'אגלינג כלי לריכוך הגנות ויצירת קשר ראשוני עם ילדים. כמו גם הפחתת עומס רגשי ועוררות דרך תרגול ומשחק. אז הורים, בין אם יש לכם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז או לא, מוזמנים להיכנס למדריך הזה להכנת כלי ג'אגלינג ולהתחיל לתרגל.

יוסי קובי

יוסי הוא עובד סוציאלי עם תואר שני קליני, מטפל רגשי ואמן קרקס. בשנים האחרונות יוסי חוקר את השילוב של אלמנטים מעולם הקרקס והג'אגלינג עם כלים מעולם הטיפול. בנוסף לשיטה שהוא מפתח, ליוסי תכנים ופעילויות שונות כולל מופע בידור קרקסי לכל המשפחה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מעצבים לראש השנה

מורן שביט

ראש השנה זו הזדמנות מצוינת לחזור למעצבות ותיקות שאני סקרנית לדעת מה התחדש אצלן, ולרחרח מה קורה אצל מעצבות חדשות

"ככל שתיכנס למצוקת מלאי, אתה תגן על פחות אזורים בארץ ותתמקד רק באזורים הקריטיים שהם בלתי ניתנים לפשרה"

יובל גומא

תא"ל (מיל') צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, מדבר בריאיון למגזין אפוק על יכולתו של צה"ל להתמודד עם מערכה רב-זירתית ועל סוגי האיומים האוויריים השונים שישראל ניצבת מולם

מהיום אל תאמרו יותר "אבעבועות הקוף". ארגון הבריאות העולמי משנה את השם עקב טענות לגזענות

צוות מגזין אפוק

לפני כשלושה חודשים החליט ארגון הבריאות העולמי (WHO) להיעזר

נאומו של זוכה האוסקר אנג לי צונזר בסין

שי ג'ינג-די

התקשורת הסינית הרשמית קיצצה את חלקי נאום הזכייה בהם הבמאי משבח את מולדתו טייוואן

״בית הספר איבד מזמן את התפקיד החינוכי שלו״

דינה גורדון

יוסי שריד מסביר מדוע בית הספר הפך ללא רלוונטי, למה כמרצה הוא מקפיד להביע דעות ״פוליטיות״ בשיעורים, וגם מציע פיתרון לקריאות ״מוות לערבים״ בבתי הספר

הטרור היהודי – עשבים שוטים שאינם מלמדים על הכלל

נדב רט

ספרו של העיתונאי רועי שרון פוקח עיניים לחובבי האקטואליה הישראלית

שתפו: