כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם חלומות חשובים? מה משמעותם וכיצד לזכור אותם?

דורית דינור | 13 בינואר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מה אומרים לנו החלומות

כולנו חולמים חלומות. חלקם קשורים לאירועים שאירעו במציאות, חלקם תמוהים כל כך עד שקשה לפענח אותם. יש חלומות נבואיים, יש מפחידים ויש כאלה הממלאים משאלה כמוסה. איך הם קשורים אלינו? כיצד אפשר להבין את משמעותם? כיצד אפשר בכלל לזכור אותם? ספר חדש מאת הפסיכולוג הקליני אורי בונשטיין מנסה לענות על שאלות אלה. בחלקו העיקרי של הספר בונשטיין פורס בפנינו תיאוריות על חלומות, ומציע דרכים לפרש אותם בהשראת פסיכואנלטיקאים ופסיכותרפיסטים מראשית המאה ה-20.

המוכר והמשפיע ביותר מבין פרשני החלומות הוא זיגמונד פרויד שהציג את התיאוריה שלו בספרו "פשר החלומות" (1900). "ההנחה הבסיסית של פרויד היא שברשות האדם מצוי מידע שהוא אינו מודע לו", כותב בונשטיין. המידע הזה הוא משאלה מודחקת ולא מודעת של האדם המופיעה בחלום ב"תחפושת". כדי להגיע למידע ולהבין מה התחפושת מייצגת, הציע פרויד להשתמש בטכניקה של אסוציאציות חופשיות: "לזרוק לאוויר" כל מה שעולה במוחו של החולם ביחס לכל אחד מהמרכיבים בחלומו, ללא סינון. בשלב כלשהו יצוץ מעצמו המשותף בין האסוציאציות החופשיות וייחשף התוכן הלא מודע המסתתר מאחוריהן. פיענוח התכנים בחלומות, הכוללים בעיקר דחפים מודחקים כמו מיניות ותוקפנות, עוזרים לאדם להתמודד איתם.

קארל גוסטב יונג, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שוויצרי, נחשב לשני בחשיבותו בנושא החלומות. גם הוא טען שמתחת לרמה המודעת שלנו קיים רובד נוסף בלתי מודע: "מתחת ללא מודע מצויה רמה עמוקה יותר [...] זהו רובד 'הלא מודע הקולקטיבי'". הרובד הזה כולל בתוכו את כל הנושאים המרכזיים המעסיקים את כל בני האדם כמו לידה, הזדקנות, מוות, הורים, איתני הטבע ועוד. וגם הרובד הזה מופיע בחלומות. הרובד הזה חשוב ביותר משום שהוא "טומן בחובו חוכמה ייחודית ומידע על אודות האדם, גופו וסביבתו". יותר מכך, לפי יונג הרובד הזה אינו רק "מיני, אגואיסטי, סוטה ולא מוסרי" כמו התת מודע של פרויד, "אלא כולל גם חוכמה רבה, גיוון ועושר". כדי לפענח חלומות נהג יונג לבקש מהמטופלים שלו לתאר במדויק את כל פרטי החלום: מקום ההתרחשות ו"התפאורה שלו", האנשים שהופיעו בחלום ויחסי הגומלין ביניהם, הפעולות שעשו, התחושות שהחלום עורר בהם ועוד. נוסף לכך הוא נהג לנתח כל חלום בהקשר לחלומות אחרים שהאדם חלם בעבר – במחשבה שכולם יחד יתנו משמעות מדויקת יותר לכל חלום.

אורי בונשטיין, "חולֵם מלא: איך להבין חלומות", פרדס, נובמבר 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: