הרשמה לניוזלטר

האם מצבים חריגים מוציאים את הטבע הרע של האדם או אולי דווקא את הטוב שבו? ספר חדש מעורר שאלות אודות הטבע האמיתי של האדם

דורית דינור | 14 בספטמבר 2020 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

ביקורת ספר: היסטוריה של תקווה

רובנו מכירים את ספרו של ויליאם גולדינג "בעל זבוב" (1954), המספר על קבוצת ילדים שניצלו לאחר שמטוסם התרסק על אי בודד. הספר מתאר את האלימות שהתפתחה בקרב הילדים ואת מאבקי השליטה שגרמו למותם של שלושה מהם. הוא נכתב לאחר מלחמת העולם השנייה, וממחיש באיזו קלות, במצבים מסוימים, חסרי מגבלות ועתירים בלחץ חברתי, אדם יכול להתדרדר אל הרוע. בישראל וגם בעולם הספר הוא חלק מתוכנית הלימודים בספרות, מתוך מחשבה שיהווה תמרור אזהרה לכל נער ונערה בחברה המערבית.

אולם מתברר שב-1965, כעשר שנים לאחר שנכתב הספר, מקרה "בעל זבוב" קרה במציאות לקבוצת נערים אמיתיים בגיל 16-13 מממלכת טונגה. הנערים הבריזו יום אחד מבית הספר, "סחבו" ספינת דייג ונקלעו לסערה. הם היטלטלו עד שנסחפו לחוף האי אטא (Ata) והיו צריכים למצוא דרכים לשרוד. הדבר הראשון שעליו החליטו הנערים היה שהם לא יריבו. הם שתלו גן ירק, רוקנו גזע של עץ כדי לאגור מים, הצליחו להדליק אש ושמרו עליה בתורנות. הם חיו חיי שיתוף, התפללו ושרו. כשהתגלו חילוקי דעות ביניהם, כל אחד מהצדדים הלך לקצה אחר של האי למשך כמה שעות להירגע.

הסיפור על קבוצת הנערים שנשארו על האי אטא במשך 15 חודשים עד שנמצאו והוחזרו הביתה, הוא אחד מבין סיפורים רבים אחרים שמביא ההיסטוריון ההולנדי הפופולרי רטגר ברגמן בספרו החדש. ברגמן טוען שמקרה ההישרדות של הנערים אינו יוצא דופן, וכי האמונה שלפיה טבע האדם הוא רע, ושאדם יתנהג ברשעות ברגע שיתאפשר לו – היא מיתוס וקשורה למושגים מוטעים שעליהם גדלנו.

שתפו את הכתבה:

Rutger Bregman, "Humankind: A Hopeful History", June 2020 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הכוח המסתורי שאומר לכם איך לחשוב ומה לומר

איל לוינטר 21 דק׳

בתחילת פברואר, כאשר עלה החשש כי מגפת הקורונה עלולה להגיע לאיטליה, הועלתה האפשרות להכניס לבידוד סינים שהגיעו...

האקדמאים שהפילו את האקדמיה מכים שנית

יאן יקיאלק 23 דק׳

כל מחקר המוגש לפרסום בז'ורנל אקדמי המכבד עצמו צריך לעבור ביקורת עמיתים. הוא נקרא על ידי אנשי אקדמיה המתמחים...

האם התנ”ך היה באמת?

מאיה מזרחי 13 דק׳

"התנ"ך היה באמת", אומרת לי ד"ר ליאורה רביד בתחילת הראיון שאני עורכת איתה בבית קפה באוניברסיטת בר אילן. איך הגעת למסקנה הזו? "אני...

איך ללמד חוכמה במקום ידע

דינה גורדון 11 דק׳

אחד התפקידים המרכזיים של המורים בעבר היה להעביר ידע. היום הידע קיים בכל מקום. מהו אם כך תפקידו של המורה היום? אני שואלת את פרופ'...

ה’בלי’ סודות של ג’ון דיואי

איל לוינטר 15 דק׳

ב -1887 ראה אור ספר הלימוד Psychology ("פסיכולוגיה") שסימל את תחילת דרכו האקדמית של מחברו, אדם בשם ג'ון דיואי, שלימים...

ללמוד בתוך ארמון

דינה גורדון 10 דק׳

בשכונת עוני קשה ואלימה, שבה רמת הפשיעה היא הגבוהה ביותר בכל פיטסבורג שבארה"ב, שוכן מבנה מפואר ומרהיב ביופיו – ה"מרכז לאמנות ולטכנולוגיה". המבנה...

המעגל הסודי של האמנות המודרנית

מאיה מזרחי 19 דק׳

אימם של פיטר וג'יין החליטה לקחת אותם לגלריה לאמנות מודרנית, לצפות בתערוכה בשם "המוות של המשמעות". "האם אמנות היא דבר יפה?" שאלה...

ביקורת ספר: מי הורג את הנורמות הבורגניות, והאם הן חשובות לחברה שלנו

דורית דינור 4 דק׳

"בורגנות" הפכה בעידן העכשווי לשם גנאי שאנשים סולדים ממנו. רעיונות...

שתפו: