כניסה
הרשמה לניוזלטר

אחד הדברים המתסכלים ביותר שלמדתי בחיי הוא שהלוגיקה שלימדו אותי בבית הספר ובאוניברסיטה, אינה תקפה במרבית…

צוות מגזין אפוק | 14 באוקטובר 2018 | טור עורך | 2 דק׳

טור עורך גיליון 314: שפת השכנוע

אחד הדברים המתסכלים ביותר שלמדתי בחיי הוא שהלוגיקה שלימדו אותי בבית הספר ובאוניברסיטה, אינה תקפה במרבית הקשרים היום-יומיים בחיים האמיתיים. איך תשכנעו באמצעות לוגיקה קרה ילדה בת ארבע ללבוש מכנסיים קצרים ולנעול סנדלים לטיול ביער, כשהיא מתעקשת על שמלה ורודה וכפכפים (כי "זה יפה")? איך תשכנעו באמצעות לוגיקה את בת זוגתכם לצפות אתכם, בשישי בערב, בסרט מתח חדש שיצא לאקרנים, כשהיא מתעקשת על קומדיה רומנטית (כי "בא לי משהו קליל עכשיו")? ומה תענו לרופא הטוען שאין לכם שום דבר (כי "התוצאות יצאו שליליות") למרות כאבי הבטן החוזרים ונשנים שתוקפים אתכם?

כשאריסטו, בספרו המפורסם "רטוריקה", דיבר על "לוגוס" הוא לא התכוון לשכנוע באמצעות לוגיקה במובן הפשוט שלה. המילה היוונית "לוגוס" פירושה "מילה", "שפה" או "שיח". פרופ' ג'יי היינריקס, מומחה לרטוריקה מעשית מקולג' מידלברי בארה"ב, מסביר בספרו הפופולרי Thank You for Arguing (2007) כי היוונים הבינו את הלוגוס כיכולתו של האדם להעביר נאום, לנהל שיחה ולהשתמש בכל אסטרטגיות השכנוע הכלולות בטיעון טוב. האסטרטגיות מכילות בתוכן עובדות (אם יש אותן), אבל גם ערכים ועמדות שנוקט האדם כשהוא נתקל בבעיות מסוימות. הן מאפשרות לנו לדלג על העובדות כשצריך או כשהן לא בנמצא, הרחק מהלוגיקה שמלמדים בשיעורי פילוסופיה.

כשאישה אומרת לבעלה בארוחת שישי "אנחנו בקושי יוצאים כבר", בן זוג חכם לא ינסה בהכרח לענות באמצעות לוגיקה ויחפש דוגמאות לפעמים האחרונות שהם יצאו יחד, אלא במקום זאת יאמר: "זה בגלל שאני רוצה את כולך לעצמי". לכל הפחות זה יקנה לו זמן לחשוב על תשובה נוספת: "אבל למעשה, בדיוק עמדתי לשאול אותך אם את רוצה שנלך למסעדה האיטלקית החדשה".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כוחות של תקווה

איל לוינטר

בחודש האחרון השתנו חיינו. איבדנו בבת אחת הרבה אנשים אהובים ויקרים – ילדים, נשים וגברים, וצפינו במספר חסר תקדים של אנשים תמימים נלקחים בשבי על ידי אויב אכזר. רמת הרשע שאפיינה את מעשי הטבח הייתה מצמררת, ונדמה היה שנלקחה

להתבונן עמוק וישר יותר

איל לוינטר

אחת הפרקטיקות הנפוצות בשנים האחרונות בתקשורת הישראלית ובתקשורת העולמית בכלל, היא איסוף סלקטיבי של ראיות, עובדות או חצאי אמיתות בנושא מסוים, כך שיתאימו להנחת המוצא של הכותבים או של גוף התקשורת המציג אותם. כאשר

להסביר את הבלתי מוסבר

איל לוינטר

סיפור עממי שעבר בדורות מספר על סמוראי קשוח וחזק הניגש לזן מאסטר השקוע במדיטציה עמוקה. בחוסר נימוס ובחוסר סבלנות, הוא מרים את קולו ואומר למאסטר: "אם אתה חכם כל כך, תסביר לי את טבעם של גן העדן והגיהינום". המאסטר פוקח את

מה שולט בנו?

איל לוינטר

ניתן לחלק היום את החברה הישראלית, באופן גס, בין אלה הרוצים תרבות מסורתית ובין אלה המעוניינים בתרבות ליברלית. קונפליקטים וויכוחים רבים מתחוללים על רקע זה, ונדמה כי זה לב העניין. אלא שמאחורי הקלעים, מבלי ששמנו לב, משתלטת

מה לא בסדר עם העולם?

איל לוינטר

ב-1910 החליט העיתון הבריטי The Daily Herald (שכבר לא קיים היום) להזמין את קוראיו לשלוח תשובות לשאלה "מה לא בסדר עם העולם?" השאלה הייתה זהה לכותרת של ספר חדש שהתפרסם באותה תקופה, אותו כתב העיתונאי והסופר המפורסם ג.ק. צ'סטרטון[ref]G.K

שחור או לבן, בלי אמצע

איל לוינטר

לאחרונה זה נפוץ ברשתות החברתיות, בערוצי הטלוויזיה ובכנסת – דיאלוג שאמור להתנהל ברציונליות גולש להתלהמות ולמתקפות אישיות ברגע שנקודות המבט מתנגשות. השיח מתחמם והכעס משתלט. אנשים פוגעים זה בזה, הורסים זה את זה, ואף

שתפו: