כניסה
הרשמה לניוזלטר

שלוש חברות סיניות מנסות לרכוש בימים אלה את "הפניקס" ואת "כלל ביטוח". באופן דומה ניסו בארבע…

איל לוינטר | 13 באוקטובר 2017 | גיאו-פוליטיקה | 5 דק׳

מדוע חברות סיניות לא יקבלו שליטה על חברות ביטוח ופנסיה ישראליות

שלוש חברות סיניות מנסות לרכוש בימים אלה את "הפניקס" ואת "כלל ביטוח". באופן דומה ניסו בארבע השנים האחרונות לפחות תשע חברות סיניות לרכוש את חברות הביטוח והפנסיה הישראליות, אבל כולן נכשלו במשימתן. לא בגלל שהחברות הישראליות לא רצו בכך, אלא מכיוון שבמרבית המקרים הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, הגברת דורית סלינגר, לא נתנה לסינים היתר שליטה על החברות הישראליות, כפי שמחייב החוק. מדוע היא עשתה זאת, והאם זה מוצדק?

נקודת המפתח היא שהיתר שליטה בחברות ביטוח ופנסיה ישראליות אמור להינתן לאדם אחד העומד בראש החברה הרוכשת, ומתפקידה של סלינגר לבחון מי הוא האיש, האם היא סומכת עליו, כמה יציבה החברה שהוא עומד בראשה, ואז להחליט אם לתת לו היתר. כאן בדיוק הבעיה – במרבית המקרים המידע הזה לא ברור במקרה הטוב, ומטעה במקרה הרע.
קחו לדוגמה את חברת ההשקעות הסינית ג'יי.טי. קפיטל (JT Capital) שרצתה לרכוש את "כלל ביטוח" הישראלית ב-2013. במסמכים שהעבירה ג'יי.טי. קפיטל לסלינגר, והגיעו גם לידינו, ניתן היה להרגיש בבירור את חוסנה הפיננסי של החברה. אבל חוסן פיננסי אינו מספיק כדי לתת היתר שליטה. מה לגבי מבנה בעלות? גורמים שהיו קשורים לעסקה מהצד של הסינים יטענו שגם הנתון הזה היה שקוף בפני סלינגר, ואין עמו שום בעיה.

תמונה: דורית סלינגר - צילום: אייל טואג/״הארץ״

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: