כניסה
הרשמה לניוזלטר

פרופ' דוד פסיג, חוקר עתידים מאוניברסיטת בר אילן, על המגמות העתידיות בישראל, במזה"ת ובעולם

דינה גורדון | 21 בספטמבר 2017 | גיאו-פוליטיקה | 2 דק׳

"יש סיכוי גדול שמדינת ישראל תצטרך לנהל תמרון קרקעי בסוריה ובלבנון"

אילו מגמות חשובות אתה צופה בעתיד הקרוב בישראל ובמזה"ת?

"המזה"ת נכנס למשבר עמוק בו ישויות מדיניות כפי שעוצבו אחר הסכם סייקס-פיקו בשלהי מלחמת העולם הראשונה קורסות, ונוצר ריק ששואב לתוכו תופעות לוואי מגוונות. בהמשך, האזור יתארגן מחדש בווריאציה חדשה. עם זאת, בינתיים למשך כשני עשורים, אחת מתופעות הלוואי היא העדר שלטון מרכזי במדינות השונות במעגלי האיומים הקרובים והרחוקים שמסביב לישראל.

"על אף שישראל מתנהלת בזהירות רבה מאוד כדי שתופעות הלוואי של הריק הזה לא יזלגו לתוך גבולותיה, קשה לראות כיצד קברניטיה לא יעשו טעויות בהתנהלות זהירה זו. בסופו של דבר, היא תישאב לפעולות צבאיות כדי להבטיח את ביטחון תושבי מדינת ישראל מזליגה של מעשי איבה. מבחינה זו יש סיכוי גדול שמדינת ישראל תצטרך בעוד מספר שנים קטן לנהל תמרון קרקעי עמוק בסוריה ובלבנון כדי להדוף את הכאוס השלטוני מגבולותיה. מהלך שכזה ישתלב במהלך גיאו-פוליטי גדול יותר בין המעצמות שפרשו את מטרייתן באזור".

תמונות: באדיבות דוד פסיג

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מנהל נאס"א: סין עלולה לנסות להשתלט על חלקים מהירח למטרות צבאיות

קרן זריהן

בדיון תקציבי בבית הנבחרים האמריקני דרש מנהל נאס"א, ביל נלסון, למעלה מ-25 מיליארד דולר עבור הסוכנות, כדי לאפשר לה להתמודד ב"מרוץ החלל" מול סין

לראשונה מזה 5 שנים: משלחת בכירה מצפון קוריאה יצאה לביקור רשמי באיראן

קרן זריהן

במערב מודאגים משיתוף פעולה צבאי אפשרי בין שתי המדינות, שעלול להחמיר את המצב במזרח התיכון

האם המתקפה האיראנית מלמדת על מה שצפוי לנו בעימות מול חיזבאללה?

קרן זריהן

עומר אללי, לשעבר חוקר מודיעין רב זירתי באמ"ן ובמשרד ראש הממשלה, מדבר על משמעות המתקפה האיראנית ועל השלכותיה להמשך. "במלחמה מול חיזבאללה לא יהיו כאן אלפי הרוגים, כפי שמנסים לצייר לנו. זה ממש לא התרחיש"

סקר חדש בבריטניה: יותר מ-60% מהמוסלמים במדינה לא מחזיקים בדעה שלילית כלפי חמאס

קרן זריהן

הסקר נערך על ידי אגודת הנרי ג'קסון (HJS), מכון חשיבה לא מפלגתי למדיניות חוץ וביטחון לאומי שבסיסו בבריטניה. הסקר בדק גם כמה מהציבור סבור שחמאס ביצע רצח ואונס ב-7 באוקטובר והאם לישראל יש הזכות להתקיים כמדינה יהודית 

שתפו: