הרשמה לניוזלטר

Notice: Undefined offset: 0 in /home/epochtimes/public_html/wp-content/themes/epoch/functions/functions-general.php on line 397

אחת השאלות הגדולות שאני נתקל בהן בסדנאות ובתהליכים שאני מוביל עם חברות, ארגונים ואנשים פרטיים היא:…

אלון אולמן | 9 באוקטובר 2014 | דעות | 3 דק׳

למה לא מלמדים בביה״ס את הדברים החשובים בחיים?

אחת השאלות הגדולות שאני נתקל בהן בסדנאות ובתהליכים שאני מוביל עם חברות, ארגונים ואנשים פרטיים היא: ״למה לא מלמדים בבית הספר, בתיכון ובאוניברסיטה את הדברים החשובים באמת בחיים?״

מדוע לא מלמדים איך להצליח בחיים? איך לפתח את הדימוי העצמי? איך לטפח מערכות יחסים? איך עושים כסף? איך שומרים על הבריאות הגופנית והנפשית? איך מציבים מטרות ויעדים ופועלים להגשמה שלהם?

יש כל כך הרבה אנשים שסיימו את מערכת החינוך ומאמינים שאין להם צורך להמשיך ללמוד. הם בטוחים שרכשו את הידע הנדרש עבורם בחיים. אנשים כאלה לא מתפתחים ופשוט ״חיים את החיים״. הם רק לא מבינים שבטבע, מה שלא צומח – קמל ונובל.

הם קמים בכל יום, חושבים את אותן מחשבות, מחזיקים באותן הדעות והחיים שלהם נמצאים במצב סטאטי, בקיפאון. לעומתם, יש אנשים שכל הזמן רוצים לדעת עוד, להתפתח. הם קוראים ספרים, שומעים הרצאות, מחליפים דעות ונמצאים בצמיחה מתמדת. אנשים כאלו בדרך כלל חווים גדילה בחייהם והם גם אנשים שתורמים יותר לסביבה שלהם ולקהילה.

התוצאות שיהיו לנו בעולם הן השתקפות של הערך שנביא לאחרים. ככל שניתן יותר, יהיה לנו יותר. זה באמת פשוט. הפואנטה היא לתת. לתת לאחרים מהידע שלך, מהזמן שלך, מהאהבה שלך, מהיכולות שלך.

כל התורה על רגל אחת אם תשאלו אותי היא ״להשאיר כל אדם, קבוצה או אירוע במצב טוב יותר מאשר היה כאשר פגשתם אותו״.

מי שינהג כך כדרך חיים – יהיה לו כל שיחפוץ. המטרה הנעלה הזו היא גם הומנית, וגם אפקטיבית (תסייע לנו להשיג את התוצאות הרצויות לנו) ומערכות החינוך צריכות לכוון לשם.

למרות זאת חשוב לזכור שאנחנו יכולים לתת לאחרים רק ממה שיש לנו. לכן חשוב לגדול ולצמוח. ברגע שנגדל, נוכל לתת יותר.

ישנם סוגים רבים של ידע בעולם. אני אוהב להפריד את הידע לשלוש טבעות:

הטבעת החיצונית – הידע הזמין לנו: ספרים, אינטרנט, וכל דבר פרונטלי. לידע הזה אני קורא ״החוקים החיצוניים״. זהו ידע חשוב, אבל הוא לא מספיק.

הטבעת המרכזית – ידע חווייתי שנצבר דרך התנסות וחוויות לאורך החיים. לא ניתן להעבירו לאחרים ללא התנסות אישית בחוויה. רכיבה על אופניים, שחייה, אהבה עזה, אושר, הצלחה, ועוד.

הטבעת הפנימית – ידע פנימי שעולם החינוך לא עוסק בו בכלל. זהו הידע המעניין ביותר. אלה העקרונות שמשפיעים על כל תחום בחיינו: מה הופך אנשים למאושרים באמת? איך מייצרים עתיד רצוי? איך לומדים לאהוב את עצמנו? מהם המפתחות שיפתחו עבורנו כל דלת שנרצה? ידע של תודעה רחבה שממנו ניתן לצמוח ולגדול בצורה המשמעותית ביותר.

יש סיפור על נזיר שרצה להצליח בחיים ובא אל המאסטר שלו ושאל: ״מאסטר נכבד, גלה לי בבקשה – מהו הסוד להצלחה בחיים?״ שלח אותו המאסטר לביצוע מטלות רבות, ואמר לו לחזור כשירגיש מוכן.

חזר הנזיר למאסטר לאחר שנה ושאל: ״מאסטר נכבד, ביצעתי את כל המטלות. אני מרגיש מוכן. גלה לי – מהו הסוד להצלחה בחיים?״

ענה לו המאסטר: ״אתה עדיין לא מוכן, בצע עוד שנה את המטלות שנתתי לך וכשתהיה מוכן, תחזור״.

וכך לאחר 10 שנים חזר הנזיר אל המאסטר והתחנן ״מאסטר, גלה לי בבקשה מהו הסוד להצלחה בחיים?״

אמר לו המאסטר: ״מחר ב-4:30 בבוקר, חכה לי על שפת הים״. למחרת ב-4:15 התייצב הנזיר על קו החוף. ב-4:30 בדיוק החלה מגיחה דמותו של המאסטר מן העלטה והוא התקרב לשפת הים. ״בוא אחרי״ קרא לנזיר והם החלו צועדים בשקט לתוך המים.

כאשר הגיעו המים לגובה הצוואר, תפס המאסטר את הנזיר בצווארו והטביע אותו במים. בתחילה לא התנגד הנזיר, אבל בחלוף 30 שניות התחיל להשתולל וניסה להוציא את ראשו החוצה כדי לנשום. המאסטר החזיק אותו חזק מתחת למים, ולא שיחרר.

לבסוף שיחרר המאסטר את הנזיר והתיר לו להוציא את ראשו ולנשום. מבוהל, יצא הנזיר מהמים ושאף אוויר לריאותיו. לאחר מכן פנה בכעס ובתדהמה למאסטר ושאל: ״מה קרה לך מאסטר? למה עשית לי את זה? יכולתי למות״.

ענה המאסטר בקול רגוע: ״מה הרגשת כאשר היית בתוך המים?״ ענה הנזיר: ״מה זאת אומרת מה הרגשתי? הרגשתי שאני נחנק, שאני הולך למות״. שאל המאסטר: ״כאשר היית בתוך המים, מהו הדבר שרצית יותר מכל?״

״מה רציתי יותר מכל? רציתי לנשום. רציתי לחיות. זה מה שרציתי יותר מכל דבר אחר בעולם״, ענה הנזיר. אמר לו המאסטר: ״יפה. כאשר תרצה להצליח בחיים, כמו שרצית לנשום – אז תהיה מוכן״.

המסר של הסיפור הוא שמי שתהיה לו התשוקה והרצון לגדול ולצמוח ולהצליח – יצליח. הקניית התשוקה לגדול, לצמוח ולתת היא מהות החינוך האמיתי.

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
“הילדים שלנו לא צריכים להיות מאושרים”

מאיה מזרחי

הפילוסוף ד"ר שמעון אזולאי, מרצה מבוקש המופיע בתוכניות רדיו וטלוויזיה, לא דומה לאף דוקטור לפילוסופיה שרגילים...

“אפשר לשבת בחוף הים, לשתות משהו ולהרגיש נהדר. השאלה אם נרגיש סיפוק ומשמעות. לרגע אולי כן. אבל מה הלאה?”

רקפת תבור

"תעשה את מה...

האקדמאים שהפילו את האקדמיה מכים שנית

יאן יקיאלק

כל מחקר המוגש לפרסום בז'ורנל אקדמי המכבד עצמו צריך לעבור ביקורת עמיתים. הוא נקרא על ידי אנשי אקדמיה המתמחים...

סוציאליזם אאוט, קפיטליזם אין: מה לומדים ילדי המיליונרים שכל האחרים לא

מאיה מזרחי

אנקדוטה שרצה באינטרנט מספרת על איש עשיר שרצה ללמד את בנו על היתרונות...

מה קורה אחרי שמתים?

דינה גורדון

אנחנו לא אוהבים לדבר על מוות. אנחנו בפרט לא אוהבים לדבר על המוות שלנו עצמנו. הנושא נחשב למפחיד – כמעט טאבו. עם זאת, באופן פרדוקסלי, קיימת בנו...

“להערכתי יתרחש עימות גלובלי ב-2020, וצה”ל ייכנס קרקעית לעומק סוריה”

איל לוינטר

פרופ' דוד פסיג הוא חוקר עתידים המתמחה בחיזוי מגמות...

האנשים שחיים כמו סוקרטס

מאיה מזרחי

בשעת ערב מוקדמת מקס מקסוול נכנס לבר מקומי במערב ארה"ב. הוא עולה לבמה, מחזיק במיקרופון ומתבונן בקהל. כמה מהאורחים כבר שיכורים,...

איך עובדים הקולות הפנימיים שכולנו שומעים

מאיה מזרחי

לפני 600 שנה, אישה בשם מרג'ורי קאמפ עזבה את ביתה בקינגס לין שבאנגליה ונסעה לפגוש את הנזיר הקדוש ג'וליאן. רבים...

שתפו: