הרשמה לניוזלטר

לפעמים מחויך, לפעמים מטורף – הבגדים של המעצב הישראלי מאוריסיו פולצ׳ק

מורן שביט | 24 בספטמבר 2016 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

קרשנדו של צבעים

האם התבוננתם פעם בהערצה על מפת השולחן או הרהיט המרופד האהוב עליכם, ותהיתם מדוע אינכם יכולים ללבוש הדפס מקסים שכזה? מאוריסיו פולצ׳ק, מעצב בגדי גברים יליד ברזיל, משחק עם הרעיון הזה בדיוק.

בהשראת תרבות הפופ הדרום אמריקנית, הפאנק, אופנת הרחוב והתרבות היפנית, פולצ׳ק יוצר אופנה דינמית ועיצובים לבישים, המעניקים ערך חדש לבגדים ישנים שמשתלבים עם תרבות ההיפ של העיר.

פולצ׳ק אוסף בגדים ישנים. מפרק, חותך, תופר ויוצר בד חדש שממנו הוא מעצב את הבגדים. לכן, כל בגד שתראו על הקולב הוא דגם יחיד כמו יצירת אמנות חד פעמית, שנגזר מתוך המקום המסוים בתוך הבד. היכן שתיפול סכין החיתוך, זו הדוגמה שיקבל הבגד. אפילו מידות אין לו.

תמונה: יותם שוורץ, נטי גולד

תמונה: יותם שוורץ, נטי גולד

״אני לא מתכנן בגד״, מספר פולצ׳ק לאפוק טיימס, ״הוא נבנה תוך כדי התהליך״. ואכן כשמתבוננים בעבודה שלו נראה שזו לא עבודה של השכל, אלא משחק אינסטינקטיבי של צבעים וחומרים. יחד עם תפרים פרומים, או שילוב של סגנון ספורטיבי שנוצר משאריות בד אקראי, נוצר עיצוב שלפעמים נראה מחויך ולפעמים מטורף. ״גם השחור שלי הוא צבעוני כאן״, צוחק פולצ׳ק, שלמרבה הפלא הוא עצמו עיוור צבעים.

ואכן, אפשר לראות בעבודה של פולצ׳ק אופנה בהתהוות – אופנה לגברים שאינם חוששים לצאת לרחוב ולמשוך תשומת לב, כאלו שמחפשים בגד שאין לאף אחד אחר. ״בשבילי, Less is never more״, הוא אומר. ״המטרה שלי היא להרחיב את האופקים המקומיים בכל מה שקשור לאופנת גברים, בדומה למה שקיים בעולם״.

כמו תמיד, השאלה היא כמה זמן זה ייקח והאם ערבוב צבעים עזים ושלל סגנונות, כפי שאפשר לראות בחנות שלו בפלורנטין בתל אביב, הוא משהו שגברים בישראל יכולו לעכל.

תמונה: יותם שוורץ, נטי גולד

תמונה: יותם שוורץ, נטי גולד

פולצ׳ק סיים את לימודיו באוניברסיטת פילדלפיה ולאחר שעבד עם המעצבת איידריאן וויטדיני הוא חזר לברזיל, שם עבד הרבה שנים בכמה מותגים מובילים בסאן פאולו. לפני כמעט עשור, בעקבות הציונות ורגע לפני שהוא תוקע עוד שורש בברזיל, הוא עלה ארצה והיה אסיסטנט של קדם ששון ועיצב גברים ברנואר.

מלבד השימוש החוזר בבגדים, פולצ׳ק הוא גם מיוזמי ״מהפכת האופנה״ בישראל, דרכה הוא מבקש לעורר מודעות למה שקורה בתעשייה האופנה, בעיקר לתנאי העבודה והזיהום הסביבתי שהיא יוצרת. הוא אינו מציע פתרון אבל מספק ללקוחותיו הזדמנות לחשוב היטב לפני קניית בגד, לאחר שהם יודעים מאין הוא מגיע, מי הכין אותו, מאילו חומרים הוא עשוי והאם הם בכלל צריכים אותו. ״אני מאמין גדול באנרגיה של הבגדים. אם בגד נתפר בתוך מצב של סבל או פחד, האנרגיה הזו נמצאת בתוך הבגד, וכשאנחנו לובשים אותו, האנרגיה נספגת לתוך הגוף״. הוא מוסיף שאפילו בימים שבהם הוא מרגיש לא טוב, הוא לא תופר, כדי לא להעביר לאחרים את האנרגיה הזו.


Mauricio pollacsek TLV – רביעיית פלורנטין, רחוב המעון 5 תל אביב

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הכוח המסתורי שאומר לכם איך לחשוב ומה לומר

איל לוינטר

בתחילת פברואר, כאשר עלה החשש כי מגפת הקורונה עלולה להגיע לאיטליה, הועלתה האפשרות להכניס לבידוד סינים שהגיעו...

מסע בעקבות התרבויות האבודות

רקפת תבור

כשהתיאולוג הגרמני, גוסטב דייסמן, הוזמן ב-1929 לספריית ארמון טופקאפי שבאיסטנבול כדי לקטלג את המסמכים שנותרו פזורים בה לאחר...

עולמה התת-קרקעי הנסתר של תרבות הנסקה

יערה ארגוב

מדבר נסקה, אחד המקומות הצחיחים ביותר על פני כדור הארץ, שוכן על רמה בגובה 498 מטרים מעל פני הים, בסמוך לאוקיאנוס...

ההפתעות הארכיאולוגיות שמשנות את ההיסטוריה

דינה גורדון, רקפת תבור

בשיעורי ההיסטוריה מלמדים אותנו שהאדם הנבון (הומו ספיאנס) הופיע לפני 200,000 שנה בערבות אתיופיה. בהדרגה הוא פיתח...

הקשר בין ריסון מיני להתפתחות החברה

רקפת תבור

בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, בתקופה שבה זיגמונד פרויד עורר דיון בעולם הפסיכולוגיה לגבי השלכותיו המכריעות...

איך לדחוף שטויות שיהרסו את החברה

ג’יימס לינדזי

ייתכן ששמעתם בחודשים האחרונים, לפחות פעם אחת, את המושג "פריבילגיה לבנה". אולי גם שמעתם בחדשות או ראיתם...

האקדמאים שהפילו את האקדמיה מכים שנית

יאן יקיאלק

כל מחקר המוגש לפרסום בז'ורנל אקדמי המכבד עצמו צריך לעבור ביקורת עמיתים. הוא נקרא על ידי אנשי אקדמיה המתמחים...

המעגל הסודי של האמנות המודרנית

מאיה מזרחי

אימם של פיטר וג'יין החליטה לקחת אותם לגלריה לאמנות מודרנית, לצפות בתערוכה בשם "המוות של המשמעות". "האם אמנות היא דבר יפה?" שאלה...

שתפו: