כניסה
הרשמה לניוזלטר

תשכחו מכך שגברים הם בני מזל, שהם אסרטיביים ומצליחנים. ״כיום אנחנו מגדלים דור של גברים חסרי מוטיבציה, ביישנים, שמפחדים מאינטימיות ומכורים למשחקי וידיאו ופורנו״, מתריע הפסיכולוג הידוע פרופ׳ פיליפ זימברדו

דינה גורדון | 6 באוקטובר 2016 | תרבות ואמנות | 6 דק׳

ביקורת ספר: איפה הגברים מהזמנים ההם

פרופ׳ פיליפ זימברדו הוא לא אחר מהפסיכולוג המפורסם שביצע את ״ניסוי הכלא של סטנפורד״ - ניסוי שנוי במחלוקת שבו מתנדבים שיחקו תפקיד של סוהרים ואסירים בסביבה מיוחדת שדימתה בית כלא, בתוך אוניברסיטת סטנפורד. הניסוי שהיה אמור להימשך שבועיים, הופסק לאחר שישה ימים כאשר ״הסוהרים״ התחילו לענות את ״האסירים״ ואף התעללו בהם מינית.

בעקבות הניסוי הזה ומחקרים נוספים שערך לאורך שלושה עשורים, כתב זימברדו את רב המכר ״אפקט לוציפר״ (2007) שבו טען שאין זה נכון שקיימים אנשים טובים או רעים, אלא כוחות סביבתיים הם המביאים אנשים טובים לבצע מעשים רעים.

גם ספרו החדש, ״גברים בהפרעה״, מתמקד במלכודת הגורמים הסביבתיים. הפעם אלו גורמים בעולם המודרני שלדעתו מכשילים נערים וגברים צעירים. אם לאורך הדורות הקודמים המשפחה המורחבת הפכה למשפחה גרעינית של הורים וילדים, שחיה בנפרד מהסבים, הדודים ובני הדודים, הרי שבעשורים האחרונים יותר ויותר משפחות הן חד הוריות, של אמא וילדים.

Man, Interrupted: Why Young Men are Struggling & What We Can Do About It 2016

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: