כניסה
הרשמה לניוזלטר

חנויות ספרים קטנות ומו"לים לא עומדים בתחרות מול "ארבעה במאה". בכנסת כבר עבר בקריאה ראשונה חוק לעצירת המונופול

דינה גורדון | 26 בפברואר 2013 | תרבות ואמנות | 6 דק׳

מה קוראים: ספרות זולה

בקומדיה הרומנטית "יש לך הודעה" מג רייאן נכנעת לטום הנקס. היא סוגרת את חנות הספרים האהובה שלה שהייתה לב השכונה, נפרדת בכאב לב מקהל הקונים הנאמן ומהעובדות המסורות שמכירות כל ספר ואת טעמו המיוחד של כל אחד מהקונים. מהפינה שלה מעבר לכביש היא עוקבת בתסכול ובכעס אחרי רשת הספרים הענקית של טום הנקס שקמה בסמוך, ואיך הקונים הנאמנים שלה זולגים לאט לאט לחנות הרשת, כי שם הכול זול. הכעס הופך בהדרגה לעניין הולך וגובר, וכמו שקורה בהוליווד המתוקה, מג מתאהבת בטום וגם בחנות הגדולה שלו, ונבלעת בבטן הדג באושר ובעושר.

במציאות התסריט קצת מורכב יותר. יש חנויות ספרים שנבלעות בעל כורחן ויש כאלה המסרבות להיבלע. הצרפתים מתגאים ב-2500 חנויות ספרים עצמאיות, ועל כל חנות שכונתית שנסגרת, נפתחת אחרת חדשה, מספר הניו יורק טיימס ביוני 2012. בעיר קלן בגרמניה חנויות ספרים משגשגות, מספר ביל מוריס בכתב העת האינטרנטי לספרות The Millions מ-2011: "חנויות נישה וחנויות כלליות, גדולות וקטנות, מרווחות וצפופות, נראה שאין סוף למגוון. דבר אחד משותף לכולן: הן מצליחות". אפשר למצוא בהן כמעט הכול, הוא מוסיף, קלאסיקות, ספרות מקורית ומתורגמת, ספרות יפה, היסטוריה, פילוסופיה, ספרות בלשית וכל דבר שאפשר להעלות על הדעת. דבר אחד אין בהן: שלטים המכריזים על מבצעים לרבי מכר חדשים".

בחנויות הספרים בארץ, שרובן שייכות לרשתות של צומת ספרים או סטימצקי, המראה די אחיד. ערמות, ערמות של רבי המכר האחרונים במבצעים של 80 אחוז הנחה- צילום: יאירה יסמין, אפוק טיימס

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: