סיימון סינק טוען שהצליח לפצח את דפוס הפעולה של חברות מצליחות רבות. באמצעות תיאוריה פשוטה שמבקשת מאתנו לשאול "למה" הוא הצליח לסחוף אחריו מיליוני אוהדים
דינה גורדון | 20 בפברואר 2014 | כתבה חצויה | 3 דק׳
מעגל הזהב של החברות המצליחות
סיימון סינק היה התגלמות החלום האמריקני. בגיל 23 הוא החליט להקים חברת עסקים משלו, אף שידע ש-90 אחוז מהחברות החדשות שקמות נופלות אחרי שנה. אבל לסינק, שגדל בבית שעודד יצירתיות ויזמות, היה רצון עז להגשים את החלום האמריקני.
הוא הקים חברה פרטית להשמה וייעוץ אסטרטגי, ולמרבה ההפתעה הצליח לשרוד את השנה הראשונה, עם מאזן חיובי. בשנה השנייה, לשמחתו, החברה המשיכה להתפתח ולגדול. בשנה השלישית הוא כבר הצליח לייצב את החברה ולמעשה להגשים את חלומו. החברה אמנם לא התפתחה לממדי ענק, אבל הצליחה להחזיק מעמד בכוחות עצמה.
הבעיה הייתה שלאחר הגשמת החלום המוטיבציה של סינק החלה להתדרדר. הוא איבד את ההתלהבות שהייתה לו בהתחלה להקים עסק משלו, וככל שעברו הימים הוא אף החל להרגיש שאין לו סיבה לקום בבוקר. הייעוץ האסטרטגי כבר לא עניין אותו.
בניסיון לחלץ את עצמו מהדכדוך בו שקע, הוא חזר להתעמק בתחום שעניין אותו תמיד – התנהגות בני אדם – והתמקד במחקר דפוסי הפעולה של חברות ומנהלים מצליחים. בעקבות המחקר, הוא בנה תיאוריה שקרא לה "מעגל הזהב". לפי התיאוריה הזו, חברות שהצליחו התמקדו בראש ובראשונה בסיבה לקיומן, ורק לאחר מכן תרגמו את אותה סיבה לפעולות עסקיות, לתכניות עבודה וייצור. אבל באותם ימים לתיאוריה הזו לא היה שימוש רב, והיא נשארה במגירה בלבד, מבלי שהשתמש בה.
למזלו של סינק, באותם ימים קשים הוא פגש חוקרת שהתעניינה כמוהו בהתנהגות של בני אדם, שסיפרה לו על מבנה המוח. להפתעתו מבנה המוח דמה להפליא ל"מעגל הזהב" שלו. החלק הפנימי של המוח, הקדום יותר, שנקרא המוח הלימבי, הוא זה שאחראי לרגשות ולקבלת ההחלטות שלנו. הוא החלק החשוב ביותר שמניע את האדם לפעולה מבפנים, מהמקום העמוק ביותר שלו. סינק ראה דמיון בין מבנה המוח לתאוריית מעגל הזהב שלו, ולכן הוציא את התאוריה מהמגירה והחל לבדוק שוב האם גם חברות מצליחות קמו מתוך מניע פנימי עמוק שתורגם אחר כך לפעולה.
דפוסי הפעולה של אפל
סינק נזכר איך חברת אפל קמה. הוא קרא על סטיב ווזניאק שהיה נער ב-1965 כאשר סטודנטים באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה התחילו לשרוף את צווי הגיוס שלהם. ווזניאק הזדהה עם הפגנות הסטודנטים נגד מלחמת וייטנאם ונגד הממסד, אבל היה צעיר מידי מכדי להשתתף בהן בעצמו. כאשר ווזניאק הגיע לבגרות, גם הוא רצה לשנות את האופן בו הממסד מתנהל. אבל לא דרך הפגנות אלימות, אלא מתוך לב הממסד עצמו, דרך עולם העסקים. והנשק שבו הוא בחר להשתמש היה מחשבים.
סינק הבין, כפי שהוא הסביר בספרו Start With Why וגם בהרצאה ב-TED שסחפה אחריה מיליוני צופים, כי בעוד שרוב חברות הטכנולוגיה ראו את ההזדמנויות העסקיות שלהן בייצור מחשבים לתאגידים, ווזניאק רצה להעצים את האדם הבודד מול הממסד. חזונו היה לייצר מחשב אישי כדי לתת לאדם הבודד שיושב בבית "אפשרות לבצע חלק גדול מהפונקציות שתאגידים גדולים בעלי משאבים רבים יכולים לבצע". כך כל אדם שירצה יוכל לפתוח בעצמו עסק משלו. ווזניאק הזמין את חברו הטוב שהיה לו חזון דומה, סטיב ג'ובס, להצטרף אליו, וכך נולדה חברת אפל. ההמשך ידוע.
סינק חקר גם את דפוסי הפעולה של חברת התעופה האמריקנית Southwest, שהתחילה בטיסות קצרות בטקסס. באותה תקופה, רק 15 אחוז מהאנשים שהשתמשו בתחבורה בארה"ב היו טסים ליעדיהם. חברת Southwest לא רצתה להתחרות בנתח השוק הקטן הזה, אלא להגיע לאותם 85 אחוז שלא יכלו להרשות לעצמם לרכוש טיסות. החברה נקטה במספר אסטרטגיות כולל טיסות זולות ותהליך פשוט של רכישת כרטיסים ששנים מאוחר יותר הצליחו להפוך אותה לחברת התעופה הריווחית ביותר בעולם, לפי סינק…
מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן
תמונה באדיבות סיימון סינק
עוד כתבות של דינה גורדון
מעגל הזהב של החברות המצליחות
סיימון סינק טוען שהצליח לפצח את דפוס הפעולה של חברות מצליחות רבות. באמצעות תיאוריה פשוטה שמבקשת מאתנו לשאול "למה" הוא הצליח לסחוף אחריו מיליוני אוהדים
דינה גורדון | 20 בפברואר 2014 | כתבה חצויה | 2 דק׳
תמונה באדיבות סיימון סינק
סיימון סינק היה התגלמות החלום האמריקני. בגיל 23 הוא החליט להקים חברת עסקים משלו, אף שידע ש-90 אחוז מהחברות החדשות שקמות נופלות אחרי שנה. אבל לסינק, שגדל בבית שעודד יצירתיות ויזמות, היה רצון עז להגשים את החלום האמריקני.
הוא הקים חברה פרטית להשמה וייעוץ אסטרטגי, ולמרבה ההפתעה הצליח לשרוד את השנה הראשונה, עם מאזן חיובי. בשנה השנייה, לשמחתו, החברה המשיכה להתפתח ולגדול. בשנה השלישית הוא כבר הצליח לייצב את החברה ולמעשה להגשים את חלומו. החברה אמנם לא התפתחה לממדי ענק, אבל הצליחה להחזיק מעמד בכוחות עצמה.
הבעיה הייתה שלאחר הגשמת החלום המוטיבציה של סינק החלה להתדרדר. הוא איבד את ההתלהבות שהייתה לו בהתחלה להקים עסק משלו, וככל שעברו הימים הוא אף החל להרגיש שאין לו סיבה לקום בבוקר. הייעוץ האסטרטגי כבר לא עניין אותו.
בניסיון לחלץ את עצמו מהדכדוך בו שקע, הוא חזר להתעמק בתחום שעניין אותו תמיד – התנהגות בני אדם – והתמקד במחקר דפוסי הפעולה של חברות ומנהלים מצליחים. בעקבות המחקר, הוא בנה תיאוריה שקרא לה "מעגל הזהב". לפי התיאוריה הזו, חברות שהצליחו התמקדו בראש ובראשונה בסיבה לקיומן, ורק לאחר מכן תרגמו את אותה סיבה לפעולות עסקיות, לתכניות עבודה וייצור. אבל באותם ימים לתיאוריה הזו לא היה שימוש רב, והיא נשארה במגירה בלבד, מבלי שהשתמש בה.
למזלו של סינק, באותם ימים קשים הוא פגש חוקרת שהתעניינה כמוהו בהתנהגות של בני אדם, שסיפרה לו על מבנה המוח. להפתעתו מבנה המוח דמה להפליא ל"מעגל הזהב" שלו. החלק הפנימי של המוח, הקדום יותר, שנקרא המוח הלימבי, הוא זה שאחראי לרגשות ולקבלת ההחלטות שלנו. הוא החלק החשוב ביותר שמניע את האדם לפעולה מבפנים, מהמקום העמוק ביותר שלו. סינק ראה דמיון בין מבנה המוח לתאוריית מעגל הזהב שלו, ולכן הוציא את התאוריה מהמגירה והחל לבדוק שוב האם גם חברות מצליחות קמו מתוך מניע פנימי עמוק שתורגם אחר כך לפעולה.
דפוסי הפעולה של אפל
סינק נזכר איך חברת אפל קמה. הוא קרא על סטיב ווזניאק שהיה נער ב-1965 כאשר סטודנטים באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה התחילו לשרוף את צווי הגיוס שלהם. ווזניאק הזדהה עם הפגנות הסטודנטים נגד מלחמת וייטנאם ונגד הממסד, אבל היה צעיר מידי מכדי להשתתף בהן בעצמו. כאשר ווזניאק הגיע לבגרות, גם הוא רצה לשנות את האופן בו הממסד מתנהל. אבל לא דרך הפגנות אלימות, אלא מתוך לב הממסד עצמו, דרך עולם העסקים. והנשק שבו הוא בחר להשתמש היה מחשבים.
סינק הבין, כפי שהוא הסביר בספרו Start With Why וגם בהרצאה ב-TED שסחפה אחריה מיליוני צופים, כי בעוד שרוב חברות הטכנולוגיה ראו את ההזדמנויות העסקיות שלהן בייצור מחשבים לתאגידים, ווזניאק רצה להעצים את האדם הבודד מול הממסד. חזונו היה לייצר מחשב אישי כדי לתת לאדם הבודד שיושב בבית "אפשרות לבצע חלק גדול מהפונקציות שתאגידים גדולים בעלי משאבים רבים יכולים לבצע". כך כל אדם שירצה יוכל לפתוח בעצמו עסק משלו. ווזניאק הזמין את חברו הטוב שהיה לו חזון דומה, סטיב ג'ובס, להצטרף אליו, וכך נולדה חברת אפל. ההמשך ידוע.
סינק חקר גם את דפוסי הפעולה של חברת התעופה האמריקנית Southwest, שהתחילה בטיסות קצרות בטקסס. באותה תקופה, רק 15 אחוז מהאנשים שהשתמשו בתחבורה בארה"ב היו טסים ליעדיהם. חברת Southwest לא רצתה להתחרות בנתח השוק הקטן הזה, אלא להגיע לאותם 85 אחוז שלא יכלו להרשות לעצמם לרכוש טיסות. החברה נקטה במספר אסטרטגיות כולל טיסות זולות ותהליך פשוט של רכישת כרטיסים ששנים מאוחר יותר הצליחו להפוך אותה לחברת התעופה הריווחית ביותר בעולם, לפי סינק…
מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן